STATUS BUKU


Monday 15 August 2016

ASAS MULTIMEDIA- FON-MEMILIH JENIS FON

FONT STYLE

Terdapat 4 jenis stail fon iaitu:

1.Skrip
2. Blok
3. Dekoratif'
4.Novelti

Kategori Taip
Terdapat 10,000 muka taip dan kebanyakannya mempunyai persamaan dalam bentuk yang membenarkan untuk diletakkan ke dalam kategori jenis lebar. Contoh kategori taip adalah seperti berikut:
a)      Roman

Secara tipikal, muka taip Roman mempunyai variasi tebal dan nipis dalam strok huruf dan  lingkungan serifs daripada sederhana kepada yang keterlaluan. Muka taip Roman biasanya digunakan dalam kandungan teks memandangkan ia mudah untuk dibaca. Muka taip Serif sukar untuk dibaca pada skrin jika ia terlalu kecil kerana resolusi skrin yang rendah dan strok yang tebal dan nipis dalam bentuk huruf.


            b)     Sans Serif
       Sans serif bermaksud “tanpa serifs”. Muka taip Sans serif mempunyai                  penampilan yang moden dan sangat mudah dibaca.Ia berfungsi dengan baik dalam saiz yang kecil dan kebiasaannya ia merupakan pilihan yang baik untuk salinan tajuk, teks dan kawalan 
 
c)      Square Serif
Untuk muka taip ini, serif di akhir strok huruf muncul dalam bentuk blok atau tebal.  Ia sesuai digunakan sebagai tajuk atau taip paparan.Apabila disetkan dalam saiz yang kecil, square serifs menjadikan medan teks yang muncul pada skrin menjadi tebal dan hitam.



d)     Script
Muka taip script boleh memperlihatkan rekaan tulisan tangan. Sesetengah muka taip script sukar untuk dibaca, terutamanya dalam satu blok teks yang semuanya mengandungi huruf besar. Strok huruf yang halus pada sesetengah muka taip script menjadikan ia sukar untuk dibaca pada saiz yang kecil. Ia elok digunakan secara minima dan untuk tajuk.




e)      Decorative
Apabila reka bentuk muka taip sukar untuk dikategorikan, ia dipanggil kategori decorative. Tiada limit untuk kategori ini. Kebanyakan muka taip ini agak sukar untuk dibaca dan baik digunakan untuk paparan atau tajuk selain teks. Kelebihan menggunakan muka taip ini adalah ia dapat mengekalkan mood, jarak masa atau stail.
 




















No comments: